Skoleelever hjælper med at opfinde hjemmeside, der kan inspirere børn til at læse
Sammen med en række folkebiblioteker har DBC udviklet hjemmesiden læsekompas.dk, hvor voksne på en helt ny måde kan blive inspireret til, hvilke bøger, de har lyst til at læse, fx ud fra stemning eller fortælletempo.
Men hvad med børn? Hvis man skulle lave en tilsvarende hjemmeside til dem, hvordan skulle den så være, for at de har lyst til at bruge den til at finde spændende bøger?
Den opgave stillede DBC til 5. klasserne på Skovvejens Skole i Ballerup som en del af konceptet ’Laboratoriet for innovation og kreativitet’, hvor Ballerup Bibliotekerne formidler kontakt mellem skoler og lokale virksomheder.
En tilfældighedsknap
Eleverne beviste med en række gode ideer, at det altid er værdifuldt at rådføre sig med sin målgruppe.
Som voksen bruger af Læsekompasset kan man typisk tage udgangspunkt i en bog, man har læst og godt kan lide, og lede efter noget der ’minder om’. Men sådan er det ikke nødvendigvis med børn. Det siger DBC’s Anders Brødsgaard, der til daglig arbejder med Læsekompasset:
”Flere af eleverne arbejdede med tilfældighed i udvælgelsen af bøger. Det hænger nok sammen med, at børn ikke har en lang læsehistorik, som de kan trække på, når de skal bedømme, om en bog er interessant, så i børnenes optik kan en tilfældig bog ofte være lige så godt et bud som en, der er nøje udvalgt. Det er super interessant også i forhold til voksne ikke-læsere. For hvordan skal man bedømme, om en bog er interessant, hvis man ikke har en boglig referenceramme?
Eleverne havde fx ideer om, at man kunne vælge mellem ”faglitteratur”, ”skønlitteratur” og ”aner det ikke”, og en decideret ”tilfældighedsknap” var også på tale.
Spil gør det spændende
Det blev også tydeligt, at et eventuelt kommende læsekompas for børn med fordel kan arbejde med en form for ’gamification’. Som det lød fra en af grupperne, da de præsenterede deres løsningsforlag: ”Der er mange børn, der synes, det er kedeligt at læse, så derfor har vi sat noget spil ind.”
Flere af eleverne brugte spilelementet til at foreslå bøger. Fx kunne man i vinderløsningen lande på ’sjov’ i et spil og lade det være bestemmende for, at man fik foreslået netop sjove bøger.
Læs mere
Prøv Læsekompasset og opdag en bog, der er lige dig